Eva Falaschi

Eva Falaschi

Scientific Coordinator

Currently I am research assistant in the project Beyond Pliny and teaching assistant in Greek and Roman Archaeology and Art History at the Scuola Normale Superiore. I got a Master of Arts in Classics at the University of Pisa, and studied Archaeology and Art History at the Scuola Normale Superiore of Pisa, where I earned the diploma and the PhD. I conducted research at Ludwig-Maximilians Universität in München and at the University of Oxford. I also took part in excavations at the Agorà of Segesta and in archaeological surveys in Locri.
I organized international workshops, also in collaboration with KU Leuven, and gave lectures and conferences in Italy (Pisa, Firenze, Milano, Macerata, Lecce), Europe (Dublin, Fribourg (CH), Coimbra, Tübingen, Leicester, Graz, Lerida), North America (Los Angeles, San Francisco, New Orleans, Montréal, Toronto), South America (Rio de Janeiro) and South Africa (Pretoria). Thanks to my philological and art-historical training, I have worked on literary sources on Greek art and artists as well as on Greek / Latin technical terminology of art, and developed multidisciplinary methods of investigation for these research areas.

Pubblicazioni / Publications
  • G. Adornato, E. Falaschi, Storia e aneddoti: Plinio e il bronzo. In F. Morandini, A. Patera (eds.), Il restauro dei grandi bronzi archeologici. Laboratorio aperto per la Vittoria Alata di Brescia, 81-88. Firenze: edifir, 2020.
  • Il mito dipinto. Interpretazioni della figura di Ocno in Plutarco. In J.A. Clúa Serena (ed.), Mythologica Plutarchea: estudios sobre los mitos en Plutarco. XIII Simposio Internacional de la Sociedad Española de Plutarquistas (Universidad de Lleida 4-5-6 de octubre de 2018), 147-158. Madrid: Ediciones Clásicas, 2020.
  • Collecting and Owning Sikyonian Paintings. Aratus of Sikyon and his Interest for Art in Plutarch’s Perspective. In G. Adornato, G. Cirucci, W. Cupperi (eds.), Beyond “Art Collections”. Owning and Accumulating Objects from Greek Antiquity to the Early Modern Period, 77-94. Berlin: De Gruyter, 2020.
  • G. Adornato, E. Falaschi, A. Poggio (a cura di), Περὶ γραφικῆς. Pittori, tecniche, trattati, contesti tra testimonianze e ricezione. Milano: LED, 2019.
  • Di fronte ai dipinti. Plutarco sulla pittura tardo-classica ed ellenistica. In G. Adornato, E. Falaschi, A. Poggio (a cura di), Περὶ γραφικῆς. Pittori, tecniche, trattati, contesti tra testimonianze e ricezione, 197-216. Milano: LED, 2019. 
  • G. Adornato, E. Falaschi, A. Poggio, La pittura greca di IV secolo a.C. tra contesti e ricezioni: riflessioni e prospettive. In G. Adornato, E. Falaschi, A. Poggio (a cura di), Περὶ γραφικῆς. Pittori, tecniche, trattati, contesti tra testimonianze e ricezione, 7-13. Milano: LED, 2019.
  • M. Bonazzi, E. Falaschi, M.S. Funghi, P.Vind. inv. 29800r. In Corpus dei papiri filosofici greci e latini (CPF). Testi e lessico nei papiri di cultura greca e latina. Parte II.1: frammenti adespoti, 228-255. Firenze: Olschki, 2019 [in particular, this session is by E. Falaschi: Commento ai frr. AI-AII-AIV, 234-249].
  • More than words. Restaging Protogenes’ Ialysus. The many Lives of an Artwork between Greece and Rome. In G. Adornato – I.B. Romano – G. Cirucci – A. Poggio (eds.), Restaging Greek Artworks in Roman Times, 173-190. Milano: LED, 2018.
  • From Athena Nike to Nike Apteros: literary and epigraphical sources. In G. Adornato – I.B. Romano – G. Cirucci – A. Poggio (eds.), Restaging Greek Artworks in Roman Times, 75-92. Milano: LED, 2018.
  • G. Adornato – E. Falaschi – A. Poggio – G. Benotto – R. Zitarosa, OltrePlinio: progetto interdisciplinare sulla Naturalis Historia tra antico e moderno. In F. Conte (a cura di), Le risorse digitali per la storia dell’arte moderna in Italia. Progetti, ricerca scientifica e territorio (Biblioteca dell’Arcadia. Studi e testi 6), 123-136. Roma: Edizioni di Storia e Letteratura, 2018 [in particular these section are by E. Falaschi: chs. 2.3. Sezione Bibliografia and 2.4. Sezione Newsletter].
  • Looking at the Bronze of Lost Sculptures. The Reception of the Delphic Monument of the Admirals in the Imperial Age. In J.M. Daehner, K. Lapatin, A. Spinelli (eds.), Artistry in Bronze. The Greeks and their Legacy. XIXth International Congress on Ancient Bronzes, 94-97. Los Angeles: Getty Trust Publications, 2017.
  • L’artista alla sbarra: il processo a Fidia. Distorsioni storiche, invenzioni letterarie. In M. Castiglione – A. Poggio (a cura di), Arte – Potere. Forme artistiche, istituzioni, paradigmi interpretativi. Atti del convegno di studio tenuto a Pisa (Scuola Normale Superiore, 25-27 Novembre 2010), 207-225. Milano: LED, 2012.
  • PSI 152: una rilettura. In M.S. Funghi (a cura di), Studi e testi per il corpus dei papiri filosofici greci e latini XVI: Papiri filosofici. Miscellanea di studi VI, 163-182. Firenze: Olschki, 2011.
  • L’invito alla danza: dubbi su una ricostruzione. In F. De Angelis (a cura di), Lo sguardo archeologico. I normalisti per Paul Zanker, 35-47. Pisa: Edizioni della Normale, 2007.

Download Cv

 

Contacts:

Scuola Normale Superiore

Piazza dei Cavalieri, 7

I-56126 Pisa

 

Telephone:

+39 050 509725

e-mail: eva.falaschi@sns.it