Eva Falaschi

Eva Falaschi

Collaborator

I got a Master of Arts in Classics at the University of Pisa, and studied Archaeology and Art History at the Scuola Normale Superiore of Pisa, where I earned the diploma and the PhD. I conducted research at Ludwig-Maximilians Universität in München and at the University of Oxford. I also took part in excavations at the Agorà of Segesta. Currently I am research assistant in the project Beyond Pliny (PRIN 2012) and teaching assistant in Greek and Roman Archaeology and Art History at the Scuola Normale Superiore.
Thanks to my philological and art-historical training, I dealt with literary sources relating to Greek art and artists, artistic technical terminology, and developing new multidisciplinary methods of investigation for these research areas. In particular, I studied the reception of painter’s biographies in Plutarch’s writings and in the Imperial Age. Moreover, I was the scientific coordinator of the workshop Περὶ γραφικῆς. Pittori, tecniche, trattati, contesti tra testimonianze e ricezione (Pisa, Scuola Normale Superiore, November 29-30th, 2015).

Publications
  • G. Adornato – E. Falaschi – A. Poggio – G. Benotto – R. Zitarosa, OltrePlinio: progetto interdisciplinare sulla Naturalis Historia tra antico e moderno, in F. Conte (a cura di), Le risorse digitali per la storia dell’arte moderna in Italia. Progetti, ricerca scientifica e territorio, Biblioteca dell’Arcadia. Studi e testi 6 (2018), 123-136 (Roma: Edizioni di Storia e Letteratura) [in particolare, sono di E. Falaschi i capp. 2.3. Sezione Bibliografia e 2.4. Sezione Newsletter].
  • Looking at the Bronze of Lost Sculptures. The Reception of the Delphic Monument of the Admirals in the Imperial Age, in J.M. Daehner, K. Lapatin, A. Spinelli (eds.), Artistry in Bronze. The Greeks and their Legacy. XIXth International Congress on Ancient Bronzes, Los Angeles: Getty Trust Publications, 2017, 94-97.
  • L’artista alla sbarra: il processo a Fidia. Distorsioni storiche, invenzioni letterarie, in M. Castiglione – A. Poggio (a cura di), Arte – Potere. Forme artistiche, istituzioni, paradigmi interpretativi. Atti del convegno di studio tenuto a Pisa (Scuola Normale Superiore, 25-27 Novembre 2010), Milano: LED, 2012, 207-225.
  • PSI 152: una rilettura, in M.S. Funghi (a cura di), Studi e testi per il corpus dei papiri filosofici greci e latini XVI: Papiri filosofici. Miscellanea di studi VI, Firenze: Olschki editore, 2011, 163-182.
  • L’invito alla danza: dubbi su una ricostruzione, in F. De Angelis (a cura di), Lo sguardo archeologico. I normalisti per Paul Zanker, Pisa: Edizioni della Normale, 2007, 35-47.
  • G. Adornato, E. Falaschi, A. Poggio, R. Zitarosa, G. Benotto, OltrePlinio: progetto interdisciplinare sulla Naturalis Historia tra antico e moderno, in F. Conte (a cura di), Atti del convegno Le risorse digitali per la storia dell’arte moderna tra Puglia e Italia settentrionale: progetti e proposte a confronto” (Lecce, 24-25 maggio 2017), (Accademia dell’Arcadia – Studi e testi), Roma: Edizioni di Storia e Letteratura (forthcoming).
  • E. Falaschi – A. Poggio (eds.), Atti del convegno Peri Graphikes (Pisa, 29-30 ottobre 2015), Milano: LED 2017 (forthcoming).
  • Di fronte ai dipinti. Plutarco interprete della pittura antica, in E. Falaschi – A. Poggio (eds.), Atti del convegno “Peri Graphikes” (Pisa, 29-30 ottobre 2015), Milano: LED 2017 (forthcoming).
  • Art and the Power of Alcibiades. The Use of Art by Alcibiades in his Political Carrier and its Later Reception, in T. Duff – A.D. Newell (eds.), Atti del convegno “Alcibiades and his reception”, 9th Celtic Conference in Classics (Dublin UCD, 22-25 giugno 2017) (forthcoming).
  • G. Adornato – E. Falaschi, Nell’officina di Plinio il Vecchio, tra ricerca linguistica e questioni di metodo, in Atti del convegno “Il Lessico del marmo. Lessico diacronico della scultura e saperi tecnici tra passato e presente”. Pisa: Edizioni della Normale (forthcoming).
  • Συνάγων καί κτώμενος. Aratus of Sicyon and his interest for Art in Plutarch’s perspective, in G. Adornato – G. Cirucci – W. Cupperi (eds.), Atti del convegno “Beyond “Art Collections”. Owning and Accumulating Objects from Greek and Roman Antiquity to the Early Modern Period” (Pisa 17-19 novembre 2016) (forthcoming).
  • An artist also has a life: biographical anecdotes on Greek artists in the Imperial Age, in P. Bosman (ed.), Proceedings of the Workshop17th Unisa Classics Colloquium: Ancient Life-writing, (University of South Africa, 25-28 ottobre 2016) (forthcoming).
  • More than words. Re-staging Protogenes’ Ialysus. The many Lives of an Artwork between Greece and Rome, in G. Cirucci – A. Poggio (eds.), Re-staging Greek Artworks in Roman Contexts. New Approaches and Perspectives, Milano: LED (forthcoming).
  • P.Vindob. Gr. 29800, in Corpus dei papiri filosofici greci e latini (CPF II.1): frammenti adespoti. (forthcoming).

Download Cv

 

Contacts:

Scuola Normale Superiore

Piazza dei Cavalieri, 7

I-56126 Pisa

 

Telefono: +39 050 509725

e-mail: eva.falaschi@sns.it